Telefon 575 014 905

Telefon 575 014 384

Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

wybierz język

mask

Majonez w diecie osób starszych. Czy to dobry pomysł?

Po 65. roku życia istotnie spowalnia metabolizm. Niejednokrotnie zaczynają towarzyszyć temu też dolegliwości trawienne. Aby ich uniknąć, warto zadbać o odpowiednią dietę. Seniorom zaleca się najczęściej diety lekkostrawne, które zapewniają energię, a jednocześnie nie obciążają układu trawiennego. Podstawowa zasada takiej diety odnosi się do wyeliminowania produktów przetworzonych oraz ograniczenia spożywania produktów bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe. Czy w związku z tym w diecie osób starszych znajdzie się miejsce dla majonezu?

Majonez – nie taki zły, jak go malują

W świadomości wielu osób utarło się przekonanie, że majonez jest pozbawionym wartości, wysokokalorycznym produktem. Z tego powodu niektórzy są przekonani, że powinno się go wyeliminować z diety szczególnie w przypadku dzieci i osób starszych. Takie twierdzenie nie do końca znajduje jednak uzasadnienie. I choć prawdą jest, że majonez może być tuczący, spożywanie go w niewielkich ilościach nie doprowadzi do otyłości. Mitem jest też teza, iż majonez nie zawiera żadnych składników odżywczych. Każdy produkt na rynku różni się składem i to właśnie ze względu na niego powinno się oceniać jakość konkretnego sosu, gdyż „majonez majonezowi nierówny”.

Czy osoby starsze powinny wyeliminować majonez z diety?

Spożywanie dużych ilości majonezu o wątpliwej jakości przez osoby starsze może potęgować ich dolegliwości trawienne ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Szczególnie niekorzystnie wpływa to na stan zdrowia osób zmagających się m.in. z cukrzycą lub miażdżycą, których objawy nasilają się właśnie w podeszłym wieku. Warto jednak pamiętać, że rynek oferuje atrakcyjne zamienniki dla popularnych wysokotłuszczowych majonezów. W związku z tym nie w każdym przypadku trzeba rezygnować ze spożywania tego sosu. Jednym z takich zamienników jest np. majonez z obniżoną zawartością tłuszczu – Cremajo. Cremajo to nie tylko rodzaj odchudzonego, ale i wegańskiego sosu, który może stanowić zdrowszą alternatywę dla tradycyjnego sosu w diecie osób starszych.